onsdag 19 februari 2014

Alltså seriöst

Hästarnas rundbal är slut sen två dagar, och knäppgökarna vill inte komma in på natten.. hm

Otto visar fortfarande sitt tydliga missnöje med att jag vart bortrest och inte ridit honom, då vill han helt enkelt inte komma i hagen, gammelgrinig surpuppa!! Jag krusar ingen minsann, han får komma när det passar igen, jag ger inte upp. men inte fasen tänker jag jaga nötet på flera hektar mark om han tror det. NEVER!
Jag vet att det släpper och jag vet att om jag hämtar två grimskaft och tar Zammy i ena och Otto i andra så är det liksom inga svårigheter alls och båda kommer in nöjda och glada. men för mig är det just nu viktigare att han faktiskt vill komma till mig. Zammy kommer gladeligen för pussar och gos, men Otto är liksom... sur helt enkelt, då får han va det, alla kan inte vara på topp jämt...

Nu när man blir typ större och större om magen ( ja jag kan rida fortfarande och kommer göra tills jag inte klarar mer), så har jag börjat fundera på saker som "vad jag ska göra när jag inte klarar ridningen" och jag har kommit fram till att jag tänker ge mig in i NH världen lite, dels för att min surgubbe och jag kanske ska kunna binda oss samman ännu mer liksom, vi har ett djupt rotat och starkt band gentemot varandra men nu såhär efter ett halvår och mycket vila så har han börjat pröva både gränser, humör och ork. Han vet att jag är i ett känsligt läge, han har liksom ett huvud gjort av betong, och man kan inte jamsa med honom, man måste va stenhård och fast med honom. och det har ju blivit lite mindre av den varan sista tiden ska ju erkännas.

Sen går han ju inte lika hårt som han gjort innan heller, det har definitivt satt sina spår. Otto är INTE en skogsmullehäst, han är en "tävlingshäst" han vill jobba för att må bra, och att jag inte har ridbana försvårar otroligt mycket, särskilt nu när åkrarna är plaskvåta och tjälen borta. Det innebär att jag inte kan rida någonstans mer än ut i skogen... Jag VILL ha stall klart, jag VILL lägga en ridbana åtminstone 20x40 helst aningen större, jag VILL ha boxar till åtminstone ett par inackorderingar... Mycket man vill..

Iallafall angående mitt "hästarna vill inte gå in" och "hästarna äter inte höet jag lägger ut"
Jag kommer låta dom va helt enkelt. jag kommer inte lägga ut något hö på ett par dagar utan dom får helt enkelt nöja sig med gräset, så kanske dom känner ett aningen större sug att komma in sen ;)
Smart va ;)?


Otto med Malin :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar